• سه شنبه ٢١ فروردين ١٤٠٣-١٤:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٦٥٨
در جریان تصویب نرخ بلیط باغ پرندگان مطرح شد: 10-226

از تهاتر 132 ماهه با پیمانکار تا تأکید بر ارجاع قرارداد پیمانکار به کمیسیون حقوقی

همزمان با دویست و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، نرخ بهای بازدید از مجموعه باغ پرندگان با حداکثر آراء موافق اعضای شورا به مبلغ 90 هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، بررسی لایحه «اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات استفاده از مراكز تفریحی - بازدید از مجوعه باغ پرندگان تهران» در دستور کار دویست و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.
محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در ارائه توضیحاتی در این خصوص عنوان کرد: لوایح تعیین بهای خدمات به مرور درحال بررسی است و تعدادی از آن آماده شده که یکی از آن بهای خدمات مجموعه باغ پرندگان است.
وی ادامه داد: شهرداری لایحه ای را برای بهای خدمات مجموعه باغ پرندگان ارائه کرده که هزینه های مجموعه را حساب و قیمت جدید را اعلام کرده است که براساس آن، پیشنهاد شهرداری ۱۳۵ هزار تومان است.
آخوندی بیان کرد: باتوجه به بررسی های انجام شده، نهایتا کمیسیون خدمات شهری و برنامه و بودجه به نتیجه رسید که این عدد را به ۹۰ هزار تومان کاهش دهد، چراکه معتقد هستیم همه هزینه‌های این مجموعه را نباید از مردم دریافت کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ادامه داد: عدد پیشنهادی شورای شهر هزینه‌های این مجموعه را پاسخگو نیست اما شهرداری باید برای تامین هزینه های مجموعه فکری کند.
وی گفت: برای بازدید کنندگان خارجی مبلغ ۳۰ دلار در نظر گرفته شده همچنین بهای ورودی پارکینگ پیشنهاد شهرداری ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که آن را هم به ۱۵ هزار تومان کاهش دادیم و به ازای هر نیم ساعت توقف در پارکینگ مبلغ ۳ هزار تومان لحاظ خواهد شد. 
آخوندی خاطر نشان کرد: در زمان های کمبود مراجعه و بازدیدکننده، شهرداری تقاضای ۱۵ درصد کاهش قیمت را داشته اما نظر کمیسیون مشترک (خدمات شهری و برنامه و بودجه) ۲۰ درصد کاهش قیمت بود.
 
امانی: ما اعضای شورا از وضعیت دقیق باغ پرندگان اطلاعی نداریم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه این مجموعه در حاشیه شهر تهران واقع شده است و هنوز تبلیغات کاملی صورت نپذیرفته و مردم نسبت به وجود چنین مکانی آشناییت کامل ندارند گفت: متاسفانه هنوز ماهم بعنوان عضو شورا از وضعیت دقیق آن اطلاعی نداریم و نمیدانیم در سال گذشته چه میزان بازدید داشته و کسب درآمد صورت گرفته است، مضافاً بر اینکه ابعاد انعقاد قرارداد بهره برداران نیز برای ما روشن نیست که نیاز است در این خصوص گزارشی از سوی شهردار منطقه به صحن شورا اعلام شود.
ناصر امانی همچنین در خصوص ابهام موجود در تمدید قرارداد 11 ساله پیمانکار فعلی سوالاتی نیز مطرح کرد و پس از توضیحات شهردار منطقه 4 صراحتا اعلام کرد که موضوع این قرارداد دارای اشکال است.
مهدی چمران همچنین بر زمینه اطلاع رسانی مطلوب در خصوص معرفی این باغ ارزشمند تاکید کرد.
 
شهردار منطقه چهار: تهاتر 132 ماهه با پیمانکار باغ پرندگان/  15 میلیارد بدهکار بودیم
علی اصغر کمالی زاده، شهردار منطقه ۴ نیز با بیان اینکه هشت هزار بال پرنده در باغ ۲۳ هکتاری پرندگان وجود دارد، اظهار کرد: از نظر وسعت و تعداد پرنده منحصر به فرد است و چهار برای باغ پرندگان اصفهان است.
وی افزود: در ۱۵ روز عید امسال بیش از ۴۵ هزار بازدید از باغ پرندگان صورت گرفت و دومین مقصد گردشگری مجموعه های تفریحی شهرداری تهران بود. سال قبل ۴۱۵ هزار نفر بازدید صورت گرفت و امسال با برنامه ریزی ها، میزان بازدید افزایش خواهد یافت.
کمالی زاده با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بر اساس کارشناسی های صورت گرفته و توجیه اقتصادی عدد ۷۰ هزار تومان مطرح و ۴۲ هزار تومان تصویب شد، خاطرنشان کرد: سال قبل عدد مصوب ۶۰ هزار تومان بود و امسال بر اساس هزینه ها و تورم عدد ۱۳۵ هزار تومان را پیشنهاد کرده ایم و پس از بحث و بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه، عدد ۹۰ هزار تومان مصوب شد.
وی ادامه داد: قرارداد با پیمانکار سه ساله بود که به پایان رسیده و رقم ۱۵ میلیارد تومان را طلب کرده و از کمیسیون ماده ۳۸ رأی گرفته و قرار بر این شد با همین پیمانکار قرارداد ۱۵ ساله منعقد شود که این اقدام انجام شد.
شهردار منطقه ۴ با بیان اینکه کارشناسی مالی به مأخذ زمان صفر قرارداد یعنی سال ۱۴۰۰ انجام شده است، یادآور شد: قرارداد به مدت ۱۳۲ ماه تمدید شده است. با توجه به هزینه های بالای نگهداری پرندگان و فضای مجموعه، تعداد کسانی که مایل به نگهداری این باغ بودند، زیاد نبود؛ لذا ما قرارداد را با پیمانکار قبلی تمدید کردیم.
وی با اعلام اینکه تمام ۴۱۵ هزار بازدید انجام شده با بلیط نبوده و با احتساب تخفیف ها و دیگر محاسبات، سال قبل ۲۸۴ هزار نفر از باغ پرندگان بازدید کردند، گفت: وقتی میزان فروش بلیط از ۲۹۰ هزار مورد بگذرد تقسیم هزینه ها بین شهرداری و سرمایه گذار انجام می شود.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه قرارداد پیمانکار باغ پرندگان باید کمیسیون حقوقی شورا برای بررسی دقیق تر ارجاع شود خواستاد تبیین قیدی برای شفافیت در این زمینه شد. 
 
صادقی: الصاق یک تبصره تکلیفی برای تبلیغات اماکن گردشگری
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در سال گذشته اقدامات تبلیغی برای اطلاع رسانی به گردشگران و شهروندان در سطح شهر تهران لحاظ شده بود؛ گفت: متأسفانه این اقدام در سال جدید مغفول واقع شده بنابر این پیشنهاد می شود تا در متن لایحه یک تبصره تکلیفی به شهرداری تهران افزوده شود تا شناسایی و معرفی مکان های این چنینی را در دستور کار خود قرار دهد.
 
تشکری هاشمی: پیشنهاد افزایش 35 درصدی نرخ پارکینگ باغ پرندگان
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با بیان اینکه نرخ استفاده از پارکینگ های روباز برای سال ۱۴۰۳ پنج هزار و ۶۰۰ تومان، به ازای هر ساعت تا ۱۲ ساعت هزار و ۳۰۰ تومان و مازاد بر آن ۶۰۰ تومان است، اظهار کرد: تقاضای ما این است که الگوی واحدی برای پارکینگ ها در نظر بگیریم و یکسان باشد. 
وی افزود: با توجه به نرخ پارکینگ های روباز پیشنهاد ما این است که نرخ پارکینگ باغ پرندگان به ازای سه ساعت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان باشد.
سید جعفر تشکری هاشمی افزود: پیشنهاد ما این است که نرخ بلیط بازدید از باغ پرندگان نیز بر اساس تورم و ۳۵ درصد افزایش پیدا کند ضمن انکه ما علاوه بر ساخت بزرگراه و اقدامات عمرانی، باید فضایی فراهم کنیم که مردم بتوانند از آن لذت ببرند نه اینکه مردم با این ارقام بترسند که با خانواده خود از مجموعه بازدید کنند.
وی ادامه داد: با وجود افزایش 90 هزار تومانی تقریبا هر شهروند باید حدود نیم میلیون بابت بازدید و استفاده از این باغ را پرداخت کند که با وجود مشکلات اقتصادی این مقوله موجب ترس مردم و عدم استفاده از این مکان خواهد شد ضمن آنکه ما مسئولیت داریم تا برای افزایش نشاط شهروندان سوبسید آن را پرداخت کنیم.
این عضو شورا نیز در انتقاد به اینکه در لایحه استفاده از پارکینگ با این نرخ ورودی برای 3 ساعت اظهار کرد که قطعا شهروندان برای بازدید از این باغ حداکثر 90 دقیقه زمان صرف خواهند کردو قطعا تا 3 ساعت در آن مکان حضور نخواهند داشت از این رو نباید با منطق یک بام و دو هوا موجب آزردگی خاطر شهروندان شویم.
 
امانی: هیئت تطبیق با افزایش بیش از 40 درصدی مخالفت خواهد کرد
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این مجموعه در حاشیه شهر تهران قرار گرفته و خیلی برند نشده که همه مردم و مسافرانی که وارد شهر تهران می‌شوند در جریان قرار بگیرند و ما هم اطلاعات چندانی از وضعیت آنجا نداریم؛ مثلا طی سال گذشته چه میزان بازدید وجود داشته، چقدر مراجعه کننده داشته و پیمانکاری که در آنجا بهره برداری می‌کند قراردادش به چه شکل است؟ 
او در ادامه گفت: قرارداد 11 12 ساله به علت رأی کمیسیون ماده 38 بوده یا علت دیگری داشته است؟ قدری قابل تأمل است. هیچ کدام از این دو، علت قانونی برای طولانی قرارداد بستن نمی‌شود. کمسیون ماده 38 حداکثر می‌تواند بگوید به خاطر این که ضرر و زیانی متوجه پیمانکار نشود قراردادش را تمدید کنید؛ یعنی به خودش واگذار کنید. 
امانی اضافه کرد: ترک تشریفات هم برای این است که به مناقصه نگذارید و نه این که 11 سال با یک پیمانکار قرارداد ببندید. این اشکال و ایراد دارد و اصلا قابل قبول نیست. با افزایش بیش از ۴۰ درصد قطعا در هیئت تطبیق با مخالفت مواجه می‌شود و باید تعدیل گردد.
 
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما سه سال افزایش نرخ نداشتیم و امسال به صورت ناگهانی رقم را افزایش دادیم بطوریکه افزایش ها در این لایحه نرخ ورودی 50 درصد، نرخ پارکینگ 100 درصد و هر نیم ساعت استفاده از پارکینگ 200 درصد افزایش پیشنهاد شده و این درست نیست و باعث نگرانی می شود.
 
پیرهادی: بهره بردار از شهرداری بابت زیان دوران کرونا 10 میلیارد اخذ کرده
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص مخالفت خود با  افزایش نرخ استفاده از پارکینگ باغ پرندگان گفت: علت مخالفت بنده این است که نرخ قبلی 60 هزار تومان بوده و پیشنهاد افزایش به 135 هزار تومان داده شد که این میزان بیش از 2 برابر است؛ اما نکته اینجاست که بر مبنای کارشناسی ماده 38 و احراز زیان بهره بردار در دوران کرونا رقمی بالغ بر حدود 10 میلیارد تومان برای جبران زیان به طرف قرارداد پرداخت شده از این رو ما نمی توانیم در یک دوره زمانی آنهم به دلیل عدم افزایش در 3 سال گذشته رقم تا تا این میزان بالا ببریم.
وی افزود: در بررسی ها به تفاهم رسیدیم که رقم پیشنهادی به 90 هزار تومان برسد.
در نهایت این لایحه با اکثریت آرای اعضای شورای شهر به تصویب رسید و علاوه بر ارسال قرارداد پیمانکار به کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران، مقرر شد تا نرخ بهای ورودی پارکینگ تا ۳ ساعت اول مبلغ ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان دریافت شود و سازمان زیباسازی نیز در تبلیغ این مجموعه همکاری لازم را داشته باشد.
 
کد خبر: 10-226

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: